Диаспора Гроуп већ две деценије промовише Србију широм света – Ознака „Маде ин Сербиа“ стигла на све континенте

0
3278
Promocija najboljih iz Srbije
Међународни пословни клуб Диаспора Гроуп ове године обележава 20 година рада. За две деценије најпоноснији смо на наш скроман допринос да се добар глас о Србији чује и уважава широм света, а посебно на то да се производи са ознаком Маде ин Сербиа што више извозе на све континенте. Такође, драго нам је да се о Србији говори као о земљи у коју треба инвестирати, где вреди долазити као пословни партнер, туриста, дипломата, новинар, спортиста, научни радник и студент. Можда и највише смо поносни на то што наша дијаспора у свим генерацијама, свуда у свету, све више сарађује са матицом Србијом и регионом, и што се не заборавља земља порекла, језик, култура, обичаји.
Овако Милорад Миша Ћирић, генерални менаџер Диаспора Гроуп, почиње причу о јубилеју удружења које од 1997. године промовише Србију широм света. У разговору за еКапију он каже да се идеја о оснивању родила посматрајући друге државе и нације и њихове бројне заједнице емиграната, па се тако и група људи пореклом из Србије, и тадашње Југославије, организовала и решила да своје знање, искуство и утицај у свету стави у функцију међусобне сарадње и подршке матичној држави.- Главна жеља нас, који смо тада живели у САД, била је удруживање, што је и глобални предуслов опстанка – удруживање ресурса које доноси смањивање трошкова. Притом смо желели и да презентујемо своју земљу порекла на најлепши могући начин – објашњава наш саговорник.

Од оснивања до данас Диаспора Гроуп ради на више поља, кроз различите Б2Б и Б2Ц активности, трудећи се да мотивише људе српског порекла у дијаспори да сарађују међусобно. Такође, афирмише и охрабрује дијаспору из целог света, као и странце, да долазе и сарађују са Србијом и регионом, а појединцима, институцијама и пословним партнерима у Србији пружа сву могућу подршку у повезивању и представљању на ино-тржиштима, где иначе живе и раде чланови Диаспора Групе – у 56 земаља света.

– Наши најважнији партнери у расејању су у Чикагу, Торонту, Бечу, Франкфурту, Паризу, Москви, Шангају, Милану, Сиднеју, Дубаију, Лондону, Истанбулу, Цириху, Јоханесбургу, Велингтону, Прагу, Темишвару, Штокхолму, Копенхагену, Ослу, Доминиканској Републици, Бразилу… У Србији с поносом и захвалношћу истичем одличну сарадњу од 2005. године са Привредном комором Србије, као и са бројним компанијама. Данас сарађујемо и са сајмовима, пружамо консалтинг услуге, промовишемо туризам, ИТ и примену нових технологија, трансфер знања, аграр и прехрамбену технологију… Одличне контакте имамо и са трговинским и транспортним компанијама.

С обзиром на то да су савремене технологије и интернет значајно променили начин комуникације између матице и дијаспоре, наш саговорник наводи да Диаспора Гроуп привреднике из Србије и иностранства све чешће повезује и – „притиском на Ентер“.

– Шаљемо информације из света у Србију и из Србије ка свету. Традиционална средства комуникације – штампа, телевизија и радио имају и даље своје значајно место, али интернет напредује крупним корацима. Зато сматрамо и да информације које свакодневно припрема тим професионалаца пословног портала еКапија јесу будућност пословног размишљања и одлучивања, а поготово што се материјал припрема на више језика и може да се прати и чита како у Србији, тако и широм света. Међутим, још један важан начин нашег рада и пословног комуницирања су лични сусрети са потенцијалним партнерима широм света – на пословним скуповима, конференцијама, сајмовима. То лично професионално лобирање и презентовање на великом броју страних језика даје нам посебну снагу у раду – истиче Миша Ћирић.

Српска дијаспора је заинтересована за улагања у својој земљи, а саговорник еКапије каже да је реч углавном о малим и средњим предузећима, агенцијама, прерађивачким погонима, који желе да у Србију донесу стечена знања и искуство.

– Они често желе и да допреме хуманитарну помоћ или да помогну своју школу, али су најчешћи упити у вези са развојем породичног предузетништва. Таквих примера је на стотине, а технолошко предузетништво и стартап компаније су тренутно прави хит у домену упита из дијаспоре ка Србији. Када су у питању велике инвестиције, познато је да су многа позната улагања у привреду Србије дошла управо великим залагањем и упорношћу људи који су нашег порекла и раде у топ менаџменту највећих светских компанија. У свему наведеном чланови Диаспора Гроуп широм света најчешће имају улогу посредника, било да је у питању ДДИ (дирецт диаспора инвестмент) или ФДИ (фореигн дирецт инвестмент) – објашњава Миша Ћирић и додаје да је ту и добро позната чињеница да су годишње дознаке из дијаспоре вредне неколико милијарди америчких долара.

Економска дипломатија најбољи облик презентације
Као веома интересантно и важно питање, око кога се већ неколико година воде бројне полемике у Србији, наш саговорник наводи и економску дипломатију. Главне недоумице овде су – ко бира, односно делегира економске дипломате, ко је надлежан и ко може – и на који начин – да презентује и промовише Србију у свету.

Дипломатија је у 21. веку дефинитивно постала економска дипломатија, а моја искуства у тој области, стечена у САД, Канади, Кини и Европи, говоре да је апсолутно сваки човек економски дипломата, од цариника – државног службеника који први поздрави путника који стиже на аеродром, преко таксисте, рецепционера хотела, угоститеља у ресторану, све до представника привреде, комора, највиших државних и дипломатских институција. Ако неко жели да буде професионални економски дипломата, мислим да прво мора неизмерно да воли своју земљу, а потом да буде широко образован, храбар и офанзиван, што би спортисти рекли – да игра напад, а не само одбрану – наводи Миша Ћирић.

У том правцу функционише и „Упакована носталгија“, један од најважнијих пројеката нашег саговорника, покренут 2001. године. Ова иницијатива била је веома значајна за српску привреду у време када је стартовала.

– Пројекат је настао у тренутку када смо на светским сајмовима хране и пића у Канади и САД, после више година економских санкција и забране извоза производа из Југославије, донели и показали прехрамбене и кондиторске производе, воде, сокове, вина… У Северној Америци живи и ради око 1,3 милона људи еx-YУ порекла и свима њима смо упутили поруку – купујте производе из своје отаџбине у вредности од бар 100 УСД месечно. Од тада до данас ништа се није променило – афирмишемо извоз из Србије и региона, у новом добу афирмишемо и интернет куповину, а и коришћење производа и услуга у што већем обиму, када људи нашег порекла у току године долазе и бораве у отаџбини. Све то исто ради се и широм света, јер је ово време великих миграција, путовања, селидби, тражења посла… – објашњава Миша Ћирић.

Он наводи да је један од циљева Диаспора Групе у савременом добу, у коме је актуелна четврта индустријска револуција, а људи нашег порекла раде широм света, и глобално презентовање Србије као економије засноване на знању – „Сербиа ас кноwледге ецономy“. Све то пратећи идеје и углед Михаила Пупина, Николе Тесле, Милутина Миланковића.

Миша Ћирић истиче да су планови Диаспора Гроуп за наредни период да и даље свим својим ресурсима широм света буде од користи Србији и њеној дијаспори на свим континентима. Наставиће да охрабрује све више људи и компанија да посете Србију, да људи нашег порекла на свим меридијанима међусобно сарађују и да у новом добу, где је све мање времена, а све више информација које треба обрадити и применити, укључи у свој рад и нове младе снаге.